Vem bestämmer över dina tankar?

Vem är det egentligen som bestämmer över dina tankar? Vem är det som bestämmer över din hjärna? Om det finns någon person i hela världen som har den makten, så är det bara du.

Jag tror att man kan känna sig maktlös när man besväras av ångest och orostankar som snurrar hejdlöst i huvudet. Det kan dock vara betryggande att veta att det inte är handlar om någon yttre påverkan utan tankar kommer inifrån dig själv. Det är ingen som placerar tankarna i ditt huvud och din hjärna är inte ett offer för någon annans verk. Du har faktiskt även möjlighet att styra och påverka hjärnans aktivitet, även om det kan vara lättare sagt än gjort framför allt till en början.

Ångest och orostankar handlar oftast om det som HAR HÄNT eller det som eventuellt KAN HÄNDA. Med andra ord handlar de inte om nuet, utan bakåt eller framåt i tiden. Om du tänker efter, hur många gånger i ditt liv har du varit utsatt för faktisk fara i stunden och situationen du befunnit dig i? Och hur många gånger har du bara oroat dig för faror som hade kunnat, eller kanske kommer att kunna hända?

Vi är i själva verket oftast inte utsatta för faktiska faror i nuet. Eftersom medveten närvaro handlar om att befinna sig i just ”nuet” är det ett bra verktyg för att minska ångest och orostankar. Eftersom vi alla är olika gäller det dock att hitta övningar som man själv tycker fungerar bra.

Varför kroppen används i många övningar i medveten närvaro är för att kroppen alltid är i nuet. Medan tankar kan vara både bakåt och framåt i tiden samt i nuet, kan kroppen inte vara någon annanstans än just här och nu. Att rikta hela sin uppmärksamhet på andningen och medföljande dynamik i kroppen på ett nyfiket, observerande, icke-dömande och accepterande sätt, kan vara ett bra verktyg för att besväras mindre av ältande ångest och oro. Med lite övning kan medveten närvaro ingå som en naturlig del i andra aktiviteter med kroppen, t ex fysisk träning eller medicinsk yoga.

Det kan vara svårt i början när man första gångerna testar övningar i medveten närvaro. Det kan vara lätt hänt att man inte tycker att övningarna fungerar tillfredsställande och därför slutar att pröva. Men lita på mig när jag säger att övning ger färdighet. Kom dock också ihåg att alla övningar inte garanterat fungerar lika bra utan man behöver som sagt hitta övningar som man själv uppskattar och upplever positiva.

Jag har spelat in några övningar här på bloggen, bland annat en ljudfil och några kortare pass i medicinsk yoga (t ex det här och det här). Det finns även hur mycket andra gratisövningar på internet som helst.

Pröva gärna något och hitta vad som passar dig.

/R

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: