Vem bestämmer över dina tankar?

Vem är det egentligen som bestämmer över mina tankar? Vem är det som bestämmer över min hjärna? Har någon person i världen den makten, så kan det bara vara jag.

Man kan känna sig maktlös när man besväras av övermäktig ångest och orostankar som verkar uppta all tankeverksamhet. Förståelsen för att det inte handlar om någon yttre påverkan utan att tankarna kommer inifrån en själv kan lindra tankesnurran och känslan av kontroll. Ingen har placerat tankarna i huvudet på mig och min hjärna är inte ett offer för någon annans verk, även om det kanske ibland känns så.

Ångest och orostankar handlar oftast om det som HAR HÄNT eller det som eventuellt KAN HÄNDA. Med andra ord handlar de inte om nuet, utan bakåt eller framåt i tiden. Om du tänker efter, hur många gånger i ditt liv har du varit utsatt för faktisk fara i stunden och situationen du befunnit dig i? Och hur många gånger har du bara oroat dig för faror som kanske hade kunnat att hända (men aldrig hände)?

Vi är i själva verket oftast inte utsatta för faktiska faror i nuet. Eftersom medveten närvaro handlar om att befinna sig i just ”nuet” är det ett bra verktyg för att minska ångest och orostankar. Att tillämpa medveten närvaro och ett objektivt förhållningssätt kan hjälpa oss att se bortom våra orostankar och att det sällan föreligger någon akut livsfara. Eftersom alla är olika behöver man dock hitta övningar som man själv tycker om och tycker fungerar bra. Detta kan i sig vara en utmaning.

I många övningar i medveten närvaro är kroppen en central komponent. En anledning till det är att kroppen alltid är i nuet. Medan våra tankar kan vara i både vad som har hänt (bakåt i tiden) och i vad som kan hända (framtiden), kan kroppen inte vara någon annanstans än just här och nu. Att rikta sin fulla uppmärksamhet mot andningen och kroppen kan vara ett gynnsamt verktyg och distraktion från ångest och orostankar. Medveten närvaro behöver inte vara stillsamma aktiviteter som man kanske oftast tänker på i det sammanhanget (som t ex meditation) utan kan ingå i mer fartfyllda och fysiska aktiviteter som t ex fysisk träning och yoga.

Det kan vara svårt i början när man första gångerna testar övningar i medveten närvaro. Därför finns en risk att man inte tycker att övningarna fungerar och kanske slutar att pröva. Övning ger dock färdighet och man kan behöva pröva sig fram för att hitta de övningar som man själv uppskattar och upplever ger positiva effekter.

Jag har spelat in några övningar här på bloggen, bland annat en ljudfil och några kortare pass i medicinsk yoga (t ex det här och det här). Det finns även hur mycket andra gratisövningar på internet som helst.

Pröva gärna något och hitta vad som passar dig.

/R

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: